זונה – בדמייך חיי - זונה | יחזקאל ט"ז | עופר בורין

מאת: עופר בורין עיבוד תמונה יונה ארזי © Can Stock Photo / lucidwaters, ו - פיקסהביי קנדיקס Candiix ת.פרסום: 29/04/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

פרק ארוך המתאר באופן מאוד גראפי את יחסי יהוה ובני ירושלים (יהודה).
הכל התחיל בכך שאיזו תינוקת נזנחה על ידי הוריה:

ד וּמוֹלְדוֹתַ֗יִךְ בְּי֨וֹם הוּלֶּ֤דֶת אֹתָךְ֙ לֹֽא־כָרַּ֣ת שָׁרֵּ֔ךְ וּבְמַ֥יִם לֹֽא־רֻחַ֖צְתְּ לְמִשְׁעִ֑י וְהָמְלֵ֨חַ֙ לֹ֣א הֻמְלַ֔חַתְּ וְהָחְתֵּ֖ל לֹ֥א חֻתָּֽלְתְּ ׃ ה לֹא־חָ֨סָה עָלַ֜יִךְ עַ֗יִן לַעֲשׂ֥וֹת לָ֛ךְ אַחַ֥ת מֵאֵ֖לֶּה לְחֻמְלָ֣ה עָלָ֑יִךְ וַֽתֻּשְׁלְכִ֞י אֶל־פְּנֵ֤י הַשָּׂדֶה֙ בְּגֹ֣עַל נַפְשֵׁ֔ךְ בְּי֖וֹם הֻלֶּ֥דֶת אֹתָֽךְ ׃

ככה הושלכה התינוקת – חבל הטבור עדיין משתלשל ממנה, מלוכלכת, לא מחותלת ומושלכת למות.
ואז - יהוה מוצא אותה ולוקח אותה אליו, עם פסוק שאנחנו מדקלמים אותו בכל טכס לזכר השואה והגבורה:

ו וָאֶעֱבֹ֤ר עָלַ֨יִךְ֙ וָֽאֶרְאֵ֔ךְ מִתְבּוֹסֶ֖סֶת בְּדָמָ֑יִךְ וָאֹ֤מַר לָךְ֙ בְּדָמַ֣יִךְ חֲיִ֔י וָאֹ֥מַר לָ֖ךְ בְּדָמַ֥יִךְ חֲיִֽי ׃

`אראך מתבוססת בדמייך ואומר לך בדמייך חיי ואומר לך בדמייך חיי`
ביום הזיכרון לשואה ולגבורה אנחנו משתמשים בפסוק הזה כדי להמחיש את תקומת מדינת ישראל מדם וחורבן העם בשואה. כאן משתמש הנביא בביטוי כדי לתאר כיצד יהוה אסף את עם ישראל מאשפתות על סף המוות והביא אותה לחיים.
מכאן עובר הפרק לתאר כיצד התינוקת מקבלת מיהוה שפע רב והיא גדלה לנערה יפהפייה, עד שהאב המיטיב כורת ברית עם התינוקת ה`אסופית` (יש כאן קצת יחסים לא ממש נורמליים, אבל זה הרי היה מקובל אז, לפני 2500 שנה):

ז רְבָבָ֗ה כְּצֶ֤מַח הַשָּׂדֶה֙ נְתַתִּ֔יךְ וַתִּרְבִּי֙ וַֽתִּגְדְּלִ֔י וַתָּבֹ֖אִי בַּעֲדִ֣י עֲדָיִ֑ים שָׁדַ֤יִם נָכֹ֨נוּ֙ וּשְׂעָרֵ֣ךְ צִמֵּ֔חַ וְאַ֖תְּ עֵרֹ֥ם וְעֶרְיָֽה ׃ ח וָאֶעֱבֹ֨ר עָלַ֜יִךְ וָאֶרְאֵ֗ךְ וְהִנֵּ֤ה עִתֵּךְ֙ עֵ֣ת דֹּדִ֔ים וָאֶפְרֹ֤שׂ כְּנָפִי֙ עָלַ֔יִךְ וָאֲכַסֶּ֖ה עֶרְוָתֵּ֑ךְ וָאֶשָּׁ֣בַֽע לָךְ וָאָב֨וֹא בִבְרִ֜ית אֹתָ֗ךְ נְאֻ֛ם אֲדֹנָ֥י יְהוִ֖ה וַתִּ֥הְיִי לִֽי
----------
ואז, הנערה היפהפייה בוגדת.
והפרק מפליא בשימוש בפועל ז.נ.ה. כדי לתאר את הבגידה. יהודה משולה לזונה בהטיות מהטיות שונות (יותר מעשרים).
ולפני העונש השיא:

לה לָכֵ֣ן זוֹנָ֔ה שִׁמְעִ֖י דְּבַר־יְהוָֽה ׃

ואז העונש – אינספור מכות ואסונות שמי שמעונין מוזמן לקרוא בפרק.
----------
אבל המעניין ביותר הוא לקרוא על מה יצא הקצף באמת. מה ממש הכעיס את יהוה?
ובכן, מסתבר שבעיני יהוה החטאים שבוצעו בירושלים, על-ידי בני יהודה, היו קשים יותר מהחטאים של סדום:

מח חַי־אָ֗נִי נְאֻם֙ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֔ה אִם־עָֽשְׂתָה֙ סְדֹ֣ם אֲחוֹתֵ֔ךְ הִ֖יא וּבְנוֹתֶ֑יהָ כַּאֲשֶׁ֣ר עָשִׂ֔ית אַ֖תְּ וּבְנוֹתָֽיִךְ ׃

כלומר – חטאי בני יהודה (ירושלים) גדולים מחטאי סדום!
ומהם חטאי סדום?
בבקשה, פסוק אחד קטלני:

מט הִנֵּה־זֶ֣ה הָיָ֔ה עֲוֹ֖ן סְדֹ֣ם אֲחוֹתֵ֑ךְ גָּא֨וֹן שִׂבְעַת־לֶ֜חֶם וְשַׁלְוַ֣ת הַשְׁקֵ֗ט הָ֤יָה לָהּ֙ וְלִבְנוֹתֶ֔יהָ וְיַד־עָנִ֥י וְאֶבְי֖וֹן לֹ֥א הֶחֱזִֽיקָה ׃

גאון – גאוותנות, שחצנות.
שבעת לחם – עושר כלכלי.
שלוות השקט – ביטחון צבאי. אין אויבים.
כל אלה היו לסדום.
ומה החטא?
`ויד עני ואביון לא החזיקה` – חברה רקובה.
חברה שלא יודעת לדאוג לחלש.
זה הכל?
כן! זה הכל.
----------
ואיך מסכם אלוהים את החטא הזה?

נט כִּ֣י כֹ֤ה אָמַר֙ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֔ה ֯וְעָשִׂית אוֹתָ֖ךְ כַּאֲשֶׁ֣ר עָשִׂ֑ית אֲשֶׁר־בָּזִ֥ית אָלָ֖ה לְהָפֵ֥ר בְּרִֽית ׃

הפרת ברית.
יש רק בעיה קטנה – מהברית הזו אין גט.
היחס הוא לא הדדי.
ירושלים הפרה את הברית, יהוה ישמיד אותה, אבל ישמור את הברית עבור שארית הפליטה.
אנחנו בישראל 2020 – שארית הפליטה.
כדאי מאוד שנראה את החלשים בחברה שלנו ונושיט להם יד לפני שאלוהים יחליט על סיבוב נוסף.

וגם לינק לשיר שכתבה נעמי שמר. תמיד בוחרת לראות את הצד היפה והאופטימי של הנורא:

https://www.youtube.com/watch?v=0krT8xzNbyM