אחריות אישית, אחריות לאומית ודוגמא אישית ובחירה - יחזקאל י"ח | עופר בורין

מאת: by Pixelchaos כתיבה עופר בורין תמונה canstockphoto ת.פרסום: 30/04/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

הפרק עוסק באחריות אישית.
יחזקאל כנראה שומע שבני ישראל מתרצים את החורבן הקרב בחטאי עבר ואומר:

ב מַה־לָּכֶ֗ם אַתֶּם֙ מֹֽשְׁלִים֙ אֶת־הַמָּשָׁ֣ל הַזֶּ֔ה עַל־אַדְמַ֥ת יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר אָבוֹת֙ יֹ֣אכְלוּ בֹ֔סֶר וְשִׁנֵּ֥י הַבָּנִ֖ים תִקְהֶֽינָה ׃

הסיפור הזה שבו בנים משלמים מחיר על חטאי אבות הוא לא מקובל.
הינה החוק הנכון:

ד הֵ֤ן כָּל־הַנְּפָשׁוֹת֙ לִ֣י הֵ֔נָּה כְּנֶ֧פֶשׁ הָאָ֛ב וּכְנֶ֥פֶשׁ הַבֵּ֖ן לִי־הֵ֑נָּה הַנֶּ֥פֶשׁ הַחֹטֵ֖את הִ֥יא תָמֽוּת ׃

כל אחד נשפט באופן אישי!
אבל רגע, מה עם הדיבר השלישי מספר שמות פרק כ`:

ה לֹֽא־תִשְׁתַּחְוֶ֥֣ה לָהֶ֖ם֮ וְלֹ֣א תָעָבְדֵ֑ם֒ כִּ֣י אָֽנֹכִ֞י יְהוָ֤ה אֱלֹהֶ֨יךָ֙ אֵ֣ל קַנָּ֔א פֹּקֵד עֲוֹ֨ן אָבֹ֧ת עַל־בָּנִ֛ים עַל־שִׁלֵּשִׁ֥ים וְעַל־רִבֵּעִ֖ים לְשֹׂנְאָֽ֑י ׃

כאן כתוב – הזהר!, כי אני אתנקם בך למשך 4 דורות.
אז איך זה ייתכן שיחזקאל סותר את הדיבר השלישי?
----------
כתבתי במאמר על ספר שמות פרק כ` את הפסקה הבאה:
"בעיני לא מדובר בנקמה של אלוהים, אלא, היזהר כי ילדיך ילמדו ממך את המעשים הרעים, וההשפעה של הורים על ילדים היא כה חזקה שהיא נכנסת לקוד הגנטי למשך דורות רבים"!
מדובר פה על דוגמא אישית של הורים לילדיהם, או אם תרצו של מנהיגים לעמם.
----------
בקריאה כזו, ספר שמות ודברי המוסר של יחזקאל מסתדרים מצוין.
ויחזקאל מסביר שלא רק אין בנים משלמים או מרוויחים ממעשי אבותיהם אלא צדיק בעצמו יכול להפוך לרשע ואז ייתן דין כרשע, ורשע בעצמו יכול להפוך לצדיק ואז ייתן דין כצדיק.
אחריות אישית.
----------
האמירה הזו של יחזקאל קשה לעם והם מתרעמים:

כט וְאָֽמְרוּ֙ בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל לֹ֥א יִתָּכֵ֖ן דֶּ֣רֶךְ אֲדֹנָ֑י הַדְּרָכַ֞י לֹ֤א יִתָּֽכְנּוּ֙ בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל הֲלֹ֥א דַרְכֵיכֶ֖ם לֹ֥א יִתָּכֵֽן

בית ישראל: לא תתכן דרך אלוהים!
הנביא: דרכי אלוהים לא ייתכנו?? דרכיכם לא תתכן!!

והמסקנה:

ל לָכֵן֩ אִ֨ישׁ כִּדְרָכָ֜יו אֶשְׁפֹּ֤ט אֶתְכֶם֙ בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֣י יְהוִ֑ה שׁ֤וּבוּ וְהָשִׁ֨יבוּ֙ מִכָּל־פִּשְׁעֵיכֶ֔ם וְלֹֽא־יִהְיֶ֥ה לָכֶ֛ם לְמִכְשׁ֖וֹל עָוֹֽן ׃

החורבן המתקרב הא אסון לאומי.
הסיבה – איננה פשעי דורות קודמים או איזה פשעים של מנהיג זה או אחר.
כל אחד אחראי למעשיו שלו! זה קצה הסקאלה שמעמיד יחזקאל מול כל התירוצים שאותם הוא שומע מהעם ומנהיגיו.
----------
פרק מאוד מאוד רלוונטי לכל אדם, לכל אומה ובייחוד בימי חשבון נפש.
השפעת ההורים והמנהיגים קיימת, אך אינה מבטלת את זכות (למעשה חובת) הבחירה!
יש עוד הרבה מה לחפור כאן!