וְנִשְׁפַּטְתִּ֤י אִתְּכֶם֙ שָׁ֔ם פָּנִ֖ים אֶל־פָּנִֽים - יחזקאל כ' | עופר בורין

מאת: עופר בורין, התמונה : by kamchatka canstockphoto ת.פרסום: 04/05/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

בפרק הזה מנבא יחזקאל על גאולה שעוד תגיע לעם ישראל שבגולה.
הגאולה תכלול חזרה לארץ ישראל. הגאולה אגב, אינה עניין של בחירה. יהוה יבצע אותה גם אם העם יסרב.
זה נשמע טוב, אבל בדרך, לפני החזרה לארץ ישראל, ייקח אלוהים את עם ישראל למשפט:

לד וְהוֹצֵאתִ֤י אֶתְכֶם֙ מִן־הָ֣עַמִּ֔ים וְקִבַּצְתִּ֣י אֶתְכֶ֔ם מִן־הָ֣אֲרָצ֔וֹת אֲשֶׁ֥ר נְפוֹצֹתֶ֖ם בָּ֑ם בְּיָ֤ד חֲזָקָה֙ וּבִזְר֣וֹעַ נְטוּיָ֔ה וּבְחֵמָ֖ה שְׁפוּכָֽה ׃ לה וְהֵבֵאתִ֣י אֶתְכֶ֔ם אֶל־מִדְבַּ֖ר הָֽעַמִּ֑ים וְנִשְׁפַּטְתִּ֤י אִתְּכֶם֙ שָׁ֔ם פָּנִ֖ים אֶל־פָּנִֽים ׃

יהוה יוציא אתכם מהגלות בכוח ובחמה שפוכה (זוכרים את תפילת "שפוך חמתך על הגויים...") וייקח אתכם למשפט, אומר יחזקאל.
ואיזה משפט מחכה שם:

לו כַּאֲשֶׁ֤ר נִשְׁפַּ֨טְתִּי֙ אֶת־אֲב֣וֹתֵיכֶ֔ם בְּמִדְבַּ֖ר אֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם כֵּן אִשָּׁפֵ֣ט אִתְּכֶ֔ם נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְהוִֽה ׃

אותו משפט שעבר דור המדבר לאחר יציאת מצרים.
מהמשפט ההוא, יצאו רק שני אנשים חיים – כלב בן יפונה ויהושע בין נון. כל השאר, נידונו למוות במדבר.

וגם החזרה לארץ ישראל מהגלות תהייה כרוכה במשהו דומה:

לז וְהַעֲבַרְתִּ֥י אֶתְכֶ֖ם תַּ֣חַת הַשָּׁ֑בֶט וְהֵבֵאתִ֥י אֶתְכֶ֖ם בְּמָסֹ֥רֶת הַבְּרִֽית ׃ לח וּבָרוֹתִ֣י מִכֶּ֗ם הַמֹּרְדִ֤ים וְהַפּֽוֹשְׁעִים֙ בִּ֔י מֵאֶ֤רֶץ מְגֽוּרֵיהֶם֙ אוֹצִ֣יא אוֹתָ֔ם וְאֶל־אַדְמַ֥ת יִשְׂרָאֵ֖ל לֹ֣א יָב֑וֹא וִֽידַעְתֶּ֖ם כִּי־אֲנִ֥י יְהוָֽה ׃

בני ישראל יעברו תחת שבט – כלומר כל אחד יעבור בחינה ובדיקה מדוקדקת לגבי התאמתו לחזור לארץ ישראל.
בני ישראל יבואו במסורת הברית – לא כל כך ברור למה הכוונה כאן, אבל רוח הדברים מלמדת שמדובר בבחינה של התאמת הנבדק לעמוד בתנאי הברית שיהוה מכתיב.
ואז – יהוה יברור החוצה את כל הלא – מתאימים. ממש סלקציה.
ואז, אלה שיזכו להגיע לארץ ישראל, ידעו סופסוף מי פה באמת האלוהים:

מד וִֽידַעְתֶּם֙ כִּֽי־אֲנִ֣י יְהוָ֔ה בַּעֲשׂוֹתִ֥י אִתְּכֶ֖ם לְמַ֣עַן שְׁמִ֑י לֹא֩ כְדַרְכֵיכֶ֨ם הָרָעִ֜ים וְכַעֲלִילֽוֹתֵיכֶ֤ם הַנִּשְׁחָתוֹת֙ בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְהוִֽה ׃
----------
האם יחזקאל חוזה את השואה?
ועוד מתפללים "אל מלא רחמים"?
אם כך נראית "אתחלתא דגאולה" אז בעיני – לא תודה.
ועוד דבר – איזה משפט זה אם אין ערכאת ערעור?