זרעת רוח - תקצור סופה - הושע ח' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה pixabay Image by Jorge Guillen from Pixabay ת.פרסום: 27/06/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

לאורך כל דברי הנבואה עולה השאלה: מה יהוה, או מה הנביאים רוצים מעם ישראל?
והושע, בפסוק אחד קטן בפרקנו, נותן תשובה שכמו מונחת לפנינו רק שנקטוף אותה:

ג זָנַ֥ח יִשְׂרָאֵ֖ל ט֑וֹב אוֹיֵ֖ב יִרְדְּֽפוֹ

כאשר עם ישראל זונח את ה`טוב` אז הוא הופך לנרדף.
להיות טובים, זה מה שיהוה רוצה.
תהיו ראויים להיקרא בני אדם.
אני מאמין שאנשים יודעים להבדיל בין טוב לרע. הבעיה היא בבחירה.
ועל זה כבר נתן משה רבינו את דעתו בספר דברים פרק ל`:

טו רְאֵ֨ה נָתַ֤תִּי לְפָנֶ֨יךָ֙ הַיּ֔וֹם אֶת־הַֽחַיִּ֖ים וְאֶת־הַטּ֑וֹב וְאֶת־הַמָּ֖וֶת וְאֶת־הָרָֽע.... ׃ יט הַעִידֹ֨תִי בָכֶ֣ם הַיּוֹם֮ אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָרֶץ֒ הַחַיִּ֤ים וְהַמָּ֨וֶת֙ נָתַ֣תִּי לְפָנֶ֔יךָ הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה וּבָֽחַרְתָּ֙ בַּֽחַיִּ֔ים לְמַ֥עַן תִּחְיֶ֖ה אַתָּ֥ה וְזַרְעֶֽךָ

----------
וממשיך הושע ומסביר שיש קשר הדוק בין מעשה לתוצאה:

ז כִּ֛י ר֥וּחַ יִזְרָ֖עוּ וְסוּפָ֣תָה יִקְצֹ֑רוּ קָמָ֣ה אֵֽין־ל֗וֹ צֶמַח בְּלִ֣י יַֽעֲשֶׂה־קֶּ֔מַח אוּלַ֣י יַֽעֲשֶׂ֔ה זָרִ֖ים יִבְלָעֻֽהוּ

מי שזורע רוח (רוע) יקצור סופה (הרס)
יהוה כלל לא בסיפור – אנשים זורעים רוע והם יקצרו הרס.
----------
והינה, הושע גם חוזה את המצב שבו אנשים ישקדו וילמדו כל תג ותג בתורה. כל הידענות הזו לא שווה דבר כי היא הופכת את התורה האמיתית, העמוקה, זו המדברת על טוב, לזרה:

יב ֯אֶ֨כְתָּוב־ל֔וֹ רֻבֵּ֖ו תּֽוֹרָתִ֑י כְּמוֹ־זָ֖ר נֶחְשָֽׁבוּ

אין לימוד תורה מעמיק ואינסופי עוזר כלל בהבנה ובבחירה בטוב.
----------
אצלנו זורעים רוח בדמות כיבוש והתנחלויות ומאחזים.
אצלנו זורעים רוח בדמות שחיתויות שלטוניות וקשרים בין פוליטיקאים ובעלי ממון.
אצלנו זורעים רוח בדמות אפליה, גזענות והפקרת החלשים בחברה.
אצלנו זורעים רוח בדמות התקפות זדוניות על מערכת המשפט.
אצלנו עשרות אלפי אנשים לומדים בשקידה אינסוף פרטי פרטים של הלכות וציוויים
וככל שנרבה בכך – בסופו של דבר נקצור סופה.
אנחנו הולכים ושוכחים מה פירוש המילה טוב, הן במישור האישי ובעיקר במישור הציבורי.
----------

בן גוריון הכיר היטב את רוח הנביאים ולכן כתב עליה במגילת העצמאות וגם במשפט המפורסם הבא:
"מדינת ישראל תיבחן לא בעושר, לא בצבא ולא בטכניקה, אלא בדמותה המוסרית ובערכיה האנושיים."