ישעיהו, יואל, יהודה ועמיחי - יואל ד' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה pixabay Image by <a href="https://pixabay.com/users/adybert-45118/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=168483">adybert</a> from <a href="https://pixabay.com/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=168483">Pixabay</a> ת.פרסום: 15/07/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין


הפרק הרביעי והאחרון בספר הנבואה של יואל בן פתואל.
ובחזונו, באחרית הימים, יהוה מזמין את כל העמים לקרב בעמק יהושפט, שם "יהו-שפט" אותם. ובקרב הזה יהוה מנצח (כמובן).
ההזמנה לקרב מלווה בפסוק הבא:

י כֹּ֤תּוּ אִתֵּיכֶם֙ לַֽחֲרָב֔וֹת וּמַזְמְרֹֽתֵיכֶ֖ם לִרְמָחִ֑ים הַֽחַלָּ֔שׁ יֹאמַ֖ר גִּבּ֥וֹר אָֽנִי ׃

אלוהים קורא לעמים לקחת כלי שלום ולהפכם לכלי מלחמה.
קריאה הפוכה לזו של ישעיהו בן אמוץ (ישעיהו, פרק ב`):

ד וְשָׁפַט֙ בֵּ֣ין הַגּוֹיִ֔ם וְהוֹכִ֖יחַ לְעַמִּ֣ים רַבִּ֑ים וְכִתְּת֨וּ חַרְבוֹתָ֜ם לְאִתִּ֗ים וַחֲנִיתֽוֹתֵיהֶם֙ לְמַזְמֵר֔וֹת לֹא־יִשָּׂ֨א ג֤וֹי אֶל־גּוֹי֙ חֶ֔רֶב וְלֹא־יִלְמְד֥וּ ע֖וֹד מִלְחָמָֽה
----------
שני נביאים, שתי קריאות שונות.
יהודה עמיחי ארז אותם ביחד למעגל אינסופי של שלום ומלחמה: `וכיתתו חרב למזמרה ומזמרה לחרב, וחוזר חלילה` (דני ליטני הלחין):

מֵעֵין אַחֲרִית הַיָּמִים - יהודה עמיחי
-----
הָאִישׁ תַּחַת תְּאֵנָתוֹ טִלְפֵּן לָאִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ:
"הַלַּיְלָה הֵם בְּהֶחְלֵט עֲלוּלִים לָבוֹא.
שַׁרְיֵן אֶת הֶעָלִים, סְגֹר הֵיטֵב אֶת הָאִילָן,
קְרָא לַמֵּתִים הַבַּיְתָה, וֶהֱיֵה מוּכָן".
הַכֶּבֶשׂ הַלָּבָן אָמַר לַזְּאֵב:
"בְּנֵי אָדָם פּוֹעִים וְלִבִּי כּוֹאֵב:
הֵם יַגִּיעוּ שָׁם לִיְדֵי קְרָבוֹת כִּידוֹן.
בַּפִּגִישָׁה הַבָּאָה בֵּינֵינוּ, הָעִנְיָן יִדּוֹן".
כָּל הַגּוֹיִים (הַמְּאֻחָדִים) יִנְהֲרוּ לִיְרוּשָׁלַיִם
לִרְאוֹת אִם יָצְאָה תּוֹרָה, וּבֵינְתַיִם.

הֱיוֹת וְעַכְשָׁיו אָבִיב
יִלְקְטוּ פְּרָחִים מִסָּבִיב.
וְכִתְּתוּ חֶרֶב לְמַזְמֵרָה וּמַזְמֵרָה לְחֶרֶב
וְחוֹזֵר חֲלִילָה וְשׁוּב בְּלִי הֶרֶף.
אוּלַי מִכִּתּוּתִים וְהַשְׁחָזוֹת הַרְבֵּה,
בַּרְזֶל הָרִיב בָּעוֹלָם יִכְלֶה.
----------
ובחזון יואל, אחרי הקרב הגדול, כל אויבי יהודה ימותו, ארצם תחרב וירושלים תישאר:
יח וְהָיָה֩ בַיּ֨וֹם הַה֜וּא יִטְּפ֧וּ הֶהָרִ֣ים עָסִ֗יס וְהַגְּבָעוֹת֙ תֵּלַ֣כְנָה חָלָ֔ב וְכָל־אֲפִיקֵ֥י יְהוּדָ֖ה יֵ֣לְכוּ מָ֑יִם וּמַעְיָ֗ן מִבֵּ֤ית יְהוָה֙ יֵצֵ֔א וְהִשְׁקָ֖ה אֶת־נַ֥חַל הַשִּׁטִּֽים ׃ יט מִצְרַ֨יִם֙ לִשְׁמָמָ֣ה תִֽהְיֶ֔ה וֶאֱד֕וֹם לְמִדְבַּ֥ר שְׁמָמָ֖ה תִּֽהְיֶ֑ה מֵֽחֲמַס֙ בְּנֵ֣י יְהוּדָ֔ה אֲשֶׁר־שָׁפְכ֥וּ דָם־נָקִ֖יא בְּאַרְצָֽם ׃ כ וִיהוּדָ֖ה לְעוֹלָ֣ם תֵּשֵׁ֑ב וִירוּשָׁלִַ֖ם לְד֥וֹר וָדֽוֹר ׃ כא וְנִקֵּ֖יתִי דָּמָ֣ם לֹֽא־נִקֵּ֑יתִי וַֽיהוָ֖ה שֹׁכֵ֥ן בְּצִיּֽוֹן ׃
----------
יהוה ינקום את העוולות שנעשו ליהודה (ישראל לא בעניין).
יהוה ישכון בציון ויוכל לסבול בסביבתו רק שארית פליטה מאנשי יהודה, פריחה ושגשוג בארץ ישראל, ומסביב שממה וחרבה.
יש הרבה עבודה להוכיח לו שהוא טועה.
----------
ובכל הטכסים, כאשר הקריין יגיד: `ויהודה לעולם תשב וירושלים לדור ודור` נזכור שמדובר בשארית פליטה שמסביבה ארץ חרבה.

ככה זה כשנביא לוקח חזון אחרית ימים של שלום וזורק אותו לתהומות המוות.