מנהיגות הסקרים - יונה ג ' | עופר בורין

מאת: עופר בורין, התמונה ויקיפדיה נחלת הכלל,By Austen Henry Layard - British Museum, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=91148158 ת.פרסום: 27/07/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין


יונה נפלט ליבשה ואלוהים מנסה שוב׃

א וַיְהִ֧י דְבַר־יְהוָ֛ה אֶל־יוֹנָ֖ה שֵׁנִ֥ית לֵאמֹֽר ׃ ב ק֛וּם לֵ֥ךְ אֶל־נִֽינְוֵ֖ה הָעִ֣יר הַגְּדוֹלָ֑ה וִּקְרָ֤א אֵלֶ֨יהָ֙ אֶת־הַקְּרִיאָ֔ה אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י דֹּבֵ֥ר אֵלֶֽיךָ ׃

הפעם יונה לא בורח אלא ניגש למלאכה ללא אומר ודברים:

ג וַיָּ֣קָם יוֹנָ֗ה וַיֵּ֛לֶךְ אֶל־נִֽינְוֶ֖ה כִּדְבַ֣ר יְהוָ֑ה וְנִֽינְוֵ֗ה הָיְתָ֤ה עִיר־גְּדוֹלָה֙ לֵֽאלֹהִ֔ים מַהֲלַ֖ךְ שְׁלֹ֥שֶׁת יָמִֽים ׃

שלושה ימים הולך יונה עד שהוא מגיע לעיר נינוה, שהייתה כנראה עיר גדולה מאוד (`גדולה לאלוהים`)
ואז יונה אומר את דבר יהוה. הוא אומר 5 מילים וכנראה אומר זאת מספר פעמים למספר אנשים (זה לוקח ל יום אחד כל הסיפור הזה):

ד וַיָּ֤חֶל יוֹנָה֙ לָב֣וֹא בָעִ֔יר מַהֲלַ֖ךְ י֣וֹם אֶחָ֑ד וַיִּקְרָא֙ וַיֹּאמַ֔ר עוֹד אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם וְנִֽינְוֵ֖ה נֶהְפָּֽכֶת ׃
----------
עוד ארבעים יום והעיר הזאת תחרב – מתרה יונה באנשי העיר.
העיר נינוה, שהייתה כנראה עיר גדולה ומלאת חטאים, מיד משנה את דרכה. כולם חוזרים בתשובה, לובשים שקי עפר, צמים ומאמינים לאלוהים. חזרה בתשובה פלאית ביותר:

ה וַֽיַּאֲמִ֛ינוּ אַנְשֵׁ֥י נִֽינְוֵ֖ה בֵּֽאלֹהִ֑ים וַיִּקְרְאוּ־צוֹם֙ וַיִּלְבְּשׁ֣וּ שַׂקִּ֔ים מִגְּדוֹלָ֖ם וְעַד־קְטַנָּֽם ׃

במה הם מאמינים? בתורת משה או בכך שאלוהים יחסל את העיר שלהם?
אני לא יודע, אבל מנהיג העיר מיד זורם עם הרוח החדשה. הוא היה כנראה פוליטיקאי משופשף שמיד מרגיש את הרוח החדשה בעיר ותופס עליה גל:

ו וַיִּגַּ֤ע הַדָּבָר֙ אֶל־מֶ֣לֶך נִֽינְוֵ֔ה וַיָּ֨קָם֙ מִכִּסְא֔וֹ וַיַּעֲבֵ֥ר אַדַּרְתּ֖וֹ מֵֽעָלָ֑יו וַיְכַ֣ס שַׂ֔ק וַיֵּ֖שֶׁב עַל־הָאֵֽפֶר ׃ ז וַיַּזְעֵ֗ק וַיֹּ֨אמֶר֙ בְּנִֽינְוֵ֔ה מִטַּ֧עַם הַמֶּ֛לֶךְ וּגְדֹלָ֖יו לֵאמֹ֑ר הָאָדָ֨ם וְהַבְּהֵמָ֜ה הַבָּקָ֣ר וְהַצֹּ֗אן אַֽל־יִטְעֲמוּ֙ מְא֔וּמָה אַ֨ל־יִרְע֔וּ וּמַ֖יִם אַל־יִשְׁתּֽוּ ׃ ח וְיִתְכַּסּ֣וּ שַׂקִּ֗ים הָֽאָדָם֙ וְהַבְּהֵמָ֔ה וְיִקְרְא֥וּ אֶל־אֱלֹהִ֖ים בְּחָזְקָ֑ה וְיָשֻׁ֗בוּ אִישׁ מִדַּרְכּ֣וֹ הָֽרָעָ֔ה וּמִן־הֶחָמָ֖ס אֲשֶׁ֥ר בְּכַפֵּיהֶֽם ׃ ט מִֽי־יוֹדֵ֣עַ יָשׁ֔וּב וְנִחַ֖ם הָאֱלֹהִ֑ים וְשָׁ֛ב מֵחֲר֥וֹן אַפּ֖וֹ וְלֹ֥א נֹאבֵֽד ׃

ולאור החזרה הבהולה בתשובה והצום הקולקטיבי של האנשים והחיות, אלוהים מיד נענה ומבטל את הגזירה:

י וַיַּ֤רְא הָֽאֱלֹהִים֙ אֶֽת־מַ֣עֲשֵׂיהֶ֔ם כִּי־שָׁ֖בוּ מִדַּרְכָּ֣ם הָרָעָ֑ה וַיִּנָּ֣חֶם הָאֱלֹהִ֗ים עַל־הָרָעָ֛ה אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר לַעֲשׂוֹת־לָהֶ֖ם וְלֹ֥א עָשָֽׂה ׃
----------
כל הפרק הזה מוזר. מה זאת החזרה הזריזה הזו של עיר שלמה בתשובה?
האם זה כוח מיוחד שיש ליונה?
האמת – כל זה נראה לי סוג של סאטירה או בדיחה על כל עניין החזרה בתשובה, בייחוד אם היא נעשית בחופזה וללא הבנה עמוקה, אלא רק מתוך פחד מאיזה אסון צפוי.
----------
אבל אם כבר אפשר לקחת איזה רעיון מהפרק הזה אז הרעיון הוא לגבי היחסים בין מנהיג פוליטיקאי לעמו. המנהיג רץ אחרי רוחות העם ולא מנהיג רוח חדשה.
`יש תנועה של חזרה בתשובה` מודיעים למלך הסקרים של הבוקר.
ומיד הוא תופס את הרוח החדשה והופך אותה לרוח המנשבת דרך צווים של המלך.
איפה הוא היה עד עכשיו?

אז לכל מי שמנסה להביא לשינוי בעם או במדינה – תתעודד. כמה סקרים חזקים ומיד הפוליטיקאי יזרום בכיוון.
----------
לא נדרשים לנו מנהיגים הבודקים את כיוון הרוח.
הרוח נושבת מעצמה