תשעה באב – למיכה יש הסבר מאלף | מיכה ג' | עופר בורין

מאת: עופר בורין ת.פרסום: 29/07/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

מיכה פונה למנהיגות, זו שאמורה לדעת שמדינה מתנהלת בראש ובראשונה על-פי משפט:

א וָאֹמַ֗ר שִׁמְעוּ־נָא֙ רָאשֵׁ֣י יַעֲקֹ֔ב וּקְצִינֵ֖י בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֑ל הֲל֣וֹא לָכֶ֔ם לָדַ֖עַת אֶת־הַמִּשְׁפָּֽט ׃

ואז מאפיין מיכה את המנהיגות בתקופתו:

ב שֹׂ֥נְאֵי ט֖וֹב וְאֹ֣הֲבֵי ֯רָעָה גֹּזְלֵ֤י עוֹרָם֙ מֵֽעֲלֵיהֶ֔ם וּשְׁאֵרָ֖ם מֵעַ֥ל עַצְמוֹתָֽם ׃ ג וַאֲשֶׁ֣ר אָכְלוּ֮ שְׁאֵ֣ר עַמִּי֒ וְעוֹרָם֙ מֵעֲלֵיהֶ֣ם הִפְשִׁ֔יטוּ וְאֶת־עַצְמֹֽתֵיהֶ֖ם פִּצֵּ֑חוּ וּפָרְשׂוּ֙ כַּאֲשֶׁ֣ר בַּסִּ֔יר וּכְבָשָׂ֖ר בְּת֥וֹךְ קַלָּֽחַת ׃

שונאי טוב ואוהבי רע – ממש היפוך של ליבת המוסר האנושי.
עושקים את העם בתיאור שלקוח מעולם הקניבליזם.
ואת את כל זה הם עושים מתוך ביטחון שיהוה איתם (הם הרי יהודים):

יא רָאשֶׁ֣יהָ׀ בְּשֹׁ֣חַד יִשְׁפֹּ֗טוּ וְכֹהֲנֶ֨יהָ֙ בִּמְחִ֣יר יוֹר֔וּ וּנְבִיאֶ֖יהָ בְּכֶ֣סֶף יִקְסֹ֑מוּ וְעַל־יְהוָה֙ יִשָּׁעֵ֣נוּ לֵאמֹ֔ר הֲל֤וֹא יְהוָה֙ בְּקִרְבֵּ֔נוּ לֹֽא־תָב֥וֹא עָלֵ֖ינוּ רָעָֽה ׃
----------
מיכה מבהיר שיהוה יסתיר את פניו מאותם מנהיגים רשעים:

ד אָז יִזְעֲק֣וּ אֶל־יְהוָ֔ה וְלֹ֥א יַעֲנֶ֖ה אוֹתָ֑ם וְיַסְתֵּ֨ר פָּנָ֤יו מֵהֶם֙ בָּעֵ֣ת הַהִ֔יא כַּאֲשֶׁ֥ר הֵרֵ֖עוּ מַעַלְלֵיהֶֽם ׃

מיכה ממקד את הסיבות להסתר הפנים:
1. תעוב המשפט:

ט שִׁמְעוּ־נָ֣א זֹ֗את רָאשֵׁי֙ בֵּ֣ית יַעֲקֹ֔ב וּקְצִינֵ֖י בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֑ל הַֽמֲתַעֲבִ֣ים מִשְׁפָּ֔ט וְאֵ֥ת כָּל־הַיְשָׁרָ֖ה יְעַקֵּֽשׁוּ ׃

2. בנייה בארץ ישראל ובירושלים המלווה בשפיכות דמים ועוולות:

י בֹּנֶ֥ה צִיּ֖וֹן בְּדָמִ֑ים וִירוּשָׁלִַ֖ם בְּעַוְלָֽה ׃

3. לקיחת שוחד בידי ראשי העם ונביאי השקר:

יא רָאשֶׁ֣יהָ׀ בְּשֹׁ֣חַד יִשְׁפֹּ֗טוּ וְכֹהֲנֶ֨יהָ֙ בִּמְחִ֣יר יוֹר֔וּ וּנְבִיאֶ֖יהָ בְּכֶ֣סֶף יִקְסֹ֑מוּ
----------
והתוצאה – חדה וקטלנית:

יב לָכֵן֙ בִּגְלַלְכֶ֔ם צִיּ֖וֹן שָׂדֶ֣ה תֵֽחָרֵ֑שׁ וִירוּשָׁלִַ֨ם֙ עִיִּ֣ין תִּֽהְיֶ֔ה וְהַ֥ר הַבַּ֖יִת לְבָמ֥וֹת יָֽעַר ׃ פ

ציון – ארץ ישראל כולה, ירושלים – בירת ישראל והר הבית – ליבת עבודת השם – כולם יחרבו, בגלל המנהיגות שאינה מקפידה על משפט וצדק.
----------
ההתקפות על בית המשפט העליון, הרצון להכניס אליו שיקולים פוליטיים במסווה של "לתת ביטוי לרחשי הציבור", חוק ההסדרה, העוולות היומיומיות הנגרמות לציבור בישראל למול חלק מעשיריה הנכשלים בעסקיהם ובאים לבקש "תספורות", חלק משכבת הבנקאים הבכירים שאינם יודעים שובע מחד ונכשלים שוב ושוב במתן כספים ומנופים לאנשי עסקים כושלים, חברי כנסת המחלקים "גו`בים", כיבוש ממושך של הפלסטינים ופנייה לאמירות חדות של "אין עם כזה", "ארץ ישראל כולה שלנו", "אלוהים הבטיח", "נספח את הכל ולא ניתן זכויות שוות" (בניגוד מוחלט אפילו למשנת ז`בוטינסקי) – כל אלה ונוספים היו זוכים להיכנס לשלב הגמר בתחרות "פסטיבל נבואות מיכה".
----------
הערה: למדתי שהביטוי "הר הבית" בו אנחנו משתמשים כמעט כל יום, מופיע בפעם הראשונה והיחידה בפרק הזה בכל התנ"ך – ביטוי יחידאי!
והוא מופיע בהקשר של חורבן.