אחרי חורבן – אחרית הימים וסוף לאחריות האדם על העולם - מיכה ד'| עופר בורין

מאת: עופר בורין,Image by Heather Truett from Pixabay ת.פרסום: 09/08/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

בפרק הקודם – נבואת חורבן.
ובפרק הזה, איך לא – חזון אחרית הימים שכולו אוטופיה המנוהלת על–ידי יהוה.
----------
באחרית הימים של מיכה יהיה בית ליהוה. לא בית ל`כבוד יהוה. לא בית ל`שם יהוה. בית ליהוה עצמו, שישב באיזה הר גבוה ונישא מעל כל שאר ההרים:

א וְהָיָ֣ה׀ בְּאַחֲרִ֣ית הַיָּמִ֗ים יִהְיֶה הַ֣ר בֵּית־יְהוָ֤ה נָכוֹן֙ בְּרֹ֣אשׁ הֶהָרִ֔ים וְנִשָּׂ֥א ה֖וּא מִגְּבָע֑וֹת וְנָהֲר֥וּ עָלָ֖יו עַמִּֽים ׃

ואל בית יהוה מגיעים עמים רבים (כנראה לא כולם), ממש מגנט עולמי:

ב וְֽהָלְכ֞וּ גּוֹיִ֣ם רַבִּ֗ים וְאָֽמְרוּ֙ לְכ֣וּ׀ וְנַעֲלֶ֣ה אֶל־הַר־יְהוָ֗ה וְאֶל־בֵּית֙ אֱלֹהֵ֣י יַעֲקֹ֔ב וְיוֹרֵ֨נוּ֙ מִדְּרָכָ֔יו וְנֵלְכָ֖ה בְּאֹֽרְחֹתָ֑יו כִּ֤י מִצִּיּוֹן֙ תֵּצֵ֣א תוֹרָ֔ה וּדְבַר־יְהוָ֖ה מִירוּשָׁלִָֽם ׃

"כִּ֤י מִצִּיּוֹן֙ תֵּצֵ֣א תוֹרָ֔ה וּדְבַר־יְהוָ֖ה מִירוּשָׁלִָֽם", ומה לומדים מי שמגיעים להר יהוה – לומדים תורה (מעניין למה הכוונה) ודבר יהוה (מעניין למה הכוונה בכך), והכל קורה בירושלים.
חשוב לשים לב – העמים לא הופכים למאמינים ביהוה או ליהודים. הם באים לסוג של שיעור לחיים.

ושאלה נוספת – מי העתיק ממי? מיכה מישעיהו או ישעיהו ממיכה?
----------
והעולם הופך לעולם שמנוהל על-ידי יהוה. מיכה מצטרף לנביאים אחרים שלא האמינו ביכולתו של האדם לנהל את העניינים על כדור הארץ, ולכם מגיע יהוה לעשות סדר שכולו טוב. דומה מאוד לנבואת ישעיהו:

מיכה:
ג וְשָׁפַ֗ט בֵּין עַמִּ֣ים רַבִּ֔ים וְהוֹכִ֛יחַ לְגוֹיִ֥ם עֲצֻמִ֖ים עַד־רָח֑וֹק וְכִתְּת֨וּ חַרְבֹתֵיהֶ֜ם לְאִתִּ֗ים וַחֲנִיתֹֽתֵיהֶם֙ לְמַזְמֵר֔וֹת לֹֽא־יִשְׂא֞וּ גּ֤וֹי אֶל־גּוֹי֙ חֶ֔רֶב וְלֹא־יִלְמְד֥וּן ע֖וֹד מִלְחָמָֽה ׃

ישעיהו:
ד וְשָׁפַט֙ בֵּ֣ין הַגּוֹיִ֔ם וְהוֹכִ֖יחַ לְעַמִּ֣ים רַבִּ֑ים וְכִתְּת֨וּ חַרְבוֹתָ֜ם לְאִתִּ֗ים וַחֲנִיתֽוֹתֵיהֶם֙ לְמַזְמֵר֔וֹת לֹא־יִשָּׂ֨א ג֤וֹי אֶל־גּוֹי֙ חֶ֔רֶב וְלֹא־יִלְמְד֥וּ ע֖וֹד מִלְחָמָֽה

וגם כול האנשים מרוצים, פסיביים, ויושבים כבימי שלמה המלך, איש תחת גפנו ותחת תאנתו:
ד וְיָשְׁב֗וּ אִ֣ישׁ תַּ֧חַת גַּפְנ֛וֹ וְתַ֥חַת תְּאֵנָת֖וֹ וְאֵ֣ין מַחֲרִ֑יד כִּי־פִ֛י יְהוָ֥ה צְבָא֖וֹת דִּבֵּֽר ׃
----------
ואז, כשהכל כל כך טוב, מתגלה בעיה:

ה כִּי כָּל־הָ֣עַמִּ֔ים יֵלְכ֕וּ אִ֖ישׁ בְּשֵׁ֣ם אֱלֹהָ֑יו וַאֲנַ֗חְנוּ נֵלֵ֛ךְ בְּשֵׁם־יְהוָ֥ה אֱלֹהֵ֖ינוּ לְעוֹלָ֥ם וָעֶֽד ׃

נקרא לאט – `כל העמים ילכו, איש בשם אלהיו`: כלומר, לכל עם, ואולי אף לכל אדם, חוץ מבני העם היהודי, יש אלוהים משלהם והם ילכו, בדרכו. ואילו בני העם היהודי, ילכו עם האלוהים שלהם.
מה קורה פה? יש כמה אלוהימים בעולם ואלוהים של העם היהודי הוא רק של העם היהודי?
קראתי פרשנים המפרשים שמדובר על כך שהעמים האחרים למעשה הולכים לאבדון, אבל לדעתי הפשט הוא הרבה יותר מעניין ופותח עולם חדש של אפשרויות.
----------
באחרית הימים של מיכה, אלוהים שלנו למעשה מצטמצם לבית בראש הר (בירושלים), ולעם אחד.
היהודים נצמדים אליו ואילו העמים האחרים לומדים ממנו תורה אבל ממשיכים לפעול בעולם עם אלוהימים אחרים.
----------
בהמשך הפרק מיכה מתמקד בתהליך איסוף העם היהודי המוכה בגלות בחזרה לארץ ישראל.
יהוה יאסוף את העם המוכה וימלוך עליהם בהר ציון עד עולם.
שוב – הנביא מועיד לעם היהודי חיים שהם אינם מנהלים אותם על-ידי בן אנוש אלא מנוהלים ע"י יהוה. אין אפילו אזכור של איזה נצר לשושלת דויד.

ז וְשַׂמְתִּ֤י אֶת־הַצֹּֽלֵעָה֙ לִשְׁאֵרִ֔ית וְהַנַּהֲלָאָ֖ה לְג֣וֹי עָצ֑וּם וּמָלַ֨ךְ יְהוָ֤ה עֲלֵיהֶם֙ בְּהַ֣ר צִיּ֔וֹן מֵעַתָּ֖ה וְעַד־עוֹלָֽם ׃
----------
אחרית הימים – שיר הלל לתבוסת המין האנושי בניהול העולם בכלל ותבוסת העם היהודי בניהול ענייניו שלו בפרט.