והצנע לכת עם אלוהיך - מיכה ו' | עופר בורין

מאת: עופר בורין, Image by Wolfgang Eckert from Pixabay ת.פרסום: 09/08/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

הפרק מלמד מה יהוה דורש מהאדם.
מצד אחד, אומר הנביא, יהוה נתן לעם ישראל הרבה דברים טובים, וזו תמציתם:

ד כִּ֤י הֶעֱלִתִ֨יךָ֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם וּמִבֵּ֥ית עֲבָדִ֖ים פְּדִיתִ֑יךָ וָאֶשְׁלַ֣ח לְפָנֶ֔יךָ אֶת־מֹשֶׁ֖ה אַהֲרֹ֥ן וּמִרְיָֽם ׃

כלומר – נתתי לכם חופש ונתתי לכם הוראות הפעלה (תורת משה- ובחרת בטוב...) שנמסרו לכם מפי משה, אהרון ומרים (מעניין השילוש הזה, נדבר עליו בסיכום).
ומה קבלתי מכם בחזרה, שואל הנביא בשם האל:

ו בַּמָּה֙ אֲקַדֵּ֣ם יְהוָ֔ה אִכַּ֖ף לֵאלֹהֵ֣י מָר֑וֹם הַאֲקַדְּמֶ֣נּוּ בְעוֹל֔וֹת בַּעֲגָלִ֖ים בְּנֵ֥י שָׁנָֽה ׃ ז הֲיִרְצֶ֤ה יְהוָה֙ בְּאַלְפֵ֣י אֵילִ֔ים בְּרִֽבְב֖וֹת נַֽחֲלֵי־שָׁ֑מֶן הַאֶתֵּ֤ן בְּכוֹרִי֙ פִּשְׁעִ֔י פְּרִ֥י בִטְנִ֖י חַטַּ֥את נַפְשִֽׁי ׃

עולות, עגלים בני שנה (משובחים), אלפי אילים, נחלי שמן וקורבנות אדם.
האם זה מה שיהוה מבקש בתמורה לחופש ולתורת משה?
----------
הערת ביניים לאלה שאינם מאמינים באלוהים (כמו הכותב):
מה בקשו מאתנו החיים?
הם נתנו לנו את עצמם ואת העולם שמסביבנו.
ומה ניתן בתמורה?
עושר גדול לעצמנו? צבירת כוח אינסופית? גישת `אני ואפסי עוד`? סגידה ל`סלבריטאים`? צום ביום כפור?
----------
למיכה יש תשובה אחרת לחלוטין:

ח הִגִּ֥יד לְךָ֛ אָדָ֖ם מַה־טּ֑וֹב וּמָֽה־יְהוָ֞ה דּוֹרֵ֣שׁ מִמְּךָ֗ כִּ֣י אִם־עֲשׂ֤וֹת מִשְׁפָּט֙ וְאַ֣הֲבַת חֶ֔סֶד וְהַצְנֵ֥עַ לֶ֖כֶת עִם־אֱלֹהֶֽיךָ ׃

`עשות משפט` ---------- `אהבת חסד` ---------- `הצנע לכת עם אלוהיך`
משפט עושים כי אין ברירה.
זו הדרך היחידה לקיים חברה וגם לחפש ככל שניתן צדק (`צדק צדק תרדוף`).

חסד אוהבים כי מידת החסד צריכה לגבור על המשפט. החסד הוא הדרך שבה האדם הפרטי יכול לקיים דיאלוג פורה עם סביבתו. להסתכל על האחר, ללמוד אותו, להכיר אותו, לעזור לו כשניתן, והכל באהבה.
לא להשאיר את מידת המשפט לבדה בעולם!
----------
`הצנע לכת עם אלוהיך`
מעניין שמיכה לא כותב `הצנע לכת` אלא מוסיף `עם אלוהיך`.
האם הכוונה שמידת הצניעות קשורה אך ורק לקשר עם יהוה?
האם הכוונה שאדם צריך להיות צנוע מתוך הכרה והבנה שיש משהו גדול ממנו המכוון את העולם ואל לא להיות שחצן בהישגיו?
ואולי הכוונה, שבכל המעשים של האדם, הקשורים לעבודת יהוה, עליו להיות צנוע?

לדעתי זו הנקודה:
אל תחשוב אומר מיכה, שאתה יודע איך יהוה רוצה שתעבוד אותו. אל תחשוב שהדרך שבה אתה מתפלל, או מתלבש, או אוכל וכו`, היא הדרך ה`נכונה`. היה צנוע בדרכיך משום שאיש אינו יודע באמת מה האופן שבו יהוה מסתכל על קיום המצוות והפרשנויות.
כשאני שומע על ההתנשאות של זרמים דתיים, זה מול זה וכולם ביחד מול החילוניים כמוני, אני נזכר בדברי מיכה – מי אתם שתגידו איך ומה נכון מול יהוה? הצניעו לכת, איש באמונתו יחייה!
----------
והערה אחרנה:
זוכרים את משה, אהרון ומרים מתחילת המאמר?
משה, אהרון ומרים (שלושה) כנגד משפט, חסד וצניעות (שלושה).