עולם של שיגיונות - חבקוק ג' |עופר בורין

מאת: עופר בורין, ציור יונה ארזי ת.פרסום: 17/08/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

בפרק ב` עמד הנביא והודיע שלא יזוז ממקומו עד שיקבל תשובות לשאלותיו – מדוע הרוע מצליח והטוב נסוג בעולם.
התשובה ניתנה.
ליבת התשובה היא: `אם יתמהמה חכה לו כי בוא יבוא לא יאחר`.
----------
מה נותר לאדם מאמין לעשות במצב בו הוא רואה את מצבו העגום של עולמו מחד ואת תשובת יהוה האומרת לו – חכה, מה בוער? יהיה בסדר.
----------
במקרה של חבקוק – הוא מקבל את התשובה ונושא תפילה:

א תְּפִלָּ֖ה לַחֲבַקּ֣וּק הַנָּבִ֑יא עַ֖ל שִׁגְיֹנֽוֹת ׃

מצד אחד – חבקוק וויתר מהר על תביעתו לתשובה. למעשה בפרק הקודם פירטתי את מגוון הדברים שצריכים לקרות כדי שהטוב ישרור בעולם.
כנראה שחבקוק, מתוך הסתכלות פנימית וחיצונית, הבין שהטוב לא יבוא בידי אדם, ואז לא נותר אלא לשים מבטחו ביהוה והבטחתו לעתיד לא ידוע.
לתפילתו זו נותן חבקוק את הכותרת `על שיגיונות`.
לא ממש ברור למה התכוון חבקוק. כפי שאני תופס את נבואתו – יש כאן חיוך פילוסופי אירוני שאגיע אליו בסוף המאמר.
----------
התפילה של חבקוק כוללת תיאורים מנוגדים של הופעת כוחו של יהוה בעולם.
ראשית אומר חבקוק – שמעתי עליך יהוה ואני מפחד ממך ומפועלך. בנוסף, אתה משלב רוגז ורחמים (ניגוד ראשון – `ברוגז רחם תיזכור`):

ב יְהוָ֗ה שָׁמַ֣עְתִּי שִׁמְעֲךָ֮ יָרֵאתִי֒ יְהוָ֗ה פָּֽעָלְךָ֙ בְּקֶ֤רֶב שָׁנִים֙ חַיֵּ֔יהוּ בְּקֶ֥רֶב שָׁנִ֖ים תּוֹדִ֑יעַ בְּרֹ֖גֶז רַחֵ֥ם תִּזְכּֽוֹר ׃

אתה מגיע ממקומות רחוקים אבל מכסה את כל הארץ (ניגוד שני):

ג אֱל֨וֹהַ֙ מִתֵּימָ֣ן יָב֔וֹא וְקָד֥וֹשׁ מֵֽהַר־פָּארָ֖ן סֶ֑לָה כִּסָּ֤ה שָׁמַ֨יִם֙ הוֹד֔וֹ וּתְהִלָּת֖וֹ מָלְאָ֥ה הָאָֽרֶץ ׃

כשאתה מגיע אתה מאיר את העולם ומצד שני יוצאים מכפות רגליך אש ודבר (מגפה) (ניגוד שלישי):

ד וְנֹ֨גַהּ֙ כָּא֣וֹר תִּֽהְיֶ֔ה קַרְנַ֥יִם מִיָּד֖וֹ ל֑וֹ וְשָׁ֖ם חֶבְי֥וֹן עֻזֹּֽה ׃ ה לְפָנָ֖יו יֵ֣לֶךְ דָּ֑בֶר וְיֵצֵ֥א רֶ֖שֶׁף לְרַגְלָֽיו

כשאתה מודד את הארץ – הכל רועד. ומצד שני, למי שחוטא אתה מראה את רוגזך (ניגוד רביעי):

ו עָמַ֣ד׀ וַיְמֹ֣דֶד אֶ֗רֶץ רָאָה֙ וַיַּתֵּ֣ר גּוֹיִ֔ם וַיִּתְפֹּֽצְצוּ֙ הַרְרֵי־עַ֔ד שַׁח֖וּ גִּבְע֣וֹת עוֹלָ֑ם הֲלִיכ֥וֹת עוֹלָ֖ם לֽוֹ ׃ ז תַּ֣חַת אָ֔וֶן רָאִ֖יתִי אָהֳלֵ֣י כוּשָׁ֑ן יִרְגְּז֕וּן יְרִיע֖וֹת אֶ֥רֶץ מִדְיָֽן ׃

אתה שולט גם בנהרות ובימים, ובאמצעות כלי המלחמה (מרכבות וסוסים) מביא גם ישועה (ניגוד חמישי)

ח הֲבִנְהָרִים֙ חָרָ֣ה יְהוָ֔ה אִ֤ם בַּנְּהָרִים֙ אַפֶּ֔ךָ אִם־בַּיָּ֖ם עֶבְרָתֶ֑ךָ כִּ֤י תִרְכַּב֙ עַל־סוּסֶ֔יךָ מַרְכְּבֹתֶ֖יךָ יְשׁוּעָֽה ׃

----------
וכך ממשיך הנביא לתאר את מעשי אלוהים בעולם. לפעמים כוח ולפעמים ישועה. לפעמים רוגז ולפעמים רחמים.
כל כך מבלבל שהנביא ממש מקבל כאבים בגופו מרוב בלבול:

טז שָׁמַ֣עְתִּי׀ וַתִּרְגַּ֣ז בִּטְנִ֗י לְקוֹל֙ צָלֲל֣וּ שְׂפָתַ֔י יָב֥וֹא רָקָ֛ב בַּעֲצָמַ֖י וְתַחְתַּ֣י אֶרְגָּ֑ז אֲשֶׁ֤ר אָנ֨וּחַ֙ לְי֣וֹם צָרָ֔ה לַעֲל֖וֹת לְעַ֥ם יְגוּדֶֽנּוּ
----------
ולבסוף, אחרי כל ה"בלבלת" הזו, מחליט הנביא לחייך חיוך פילוסופי אירוני:

יח וַאֲנִ֖י בַּיהוָ֣ה אֶעְל֑וֹזָה אָגִ֖ילָה בֵּאלֹהֵ֥י יִשְׁעִֽי ׃ יט יְהוִ֤ה אֲדֹנָי֙ חֵילִ֔י וַיָּ֤שֶׂם רַגְלַי֙ כָּֽאַיָּל֔וֹת וְעַ֥ל בָּמוֹתַ֖י יַדְרִכֵ֑נִי לַמְנַצֵּ֖חַ בִּנְגִינוֹתָֽי ׃

`ביהוה אעלוזה` – אני לא מאמין שחבקוק באמת עולז באמונתו ביהוה.
----------
זהו, שלושה פרקים של חבקוק.
שלושה פרקים לא קלים אך מרתקים.
ספר קצר שמהדהד עד היום בשאלות עמוקות על החיים, האמונה והשיגיונות.