בחרו לכם? - יהושע כד/מני גל

מאת: מני גל ת.פרסום: 28/03/16
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

הושע פרק כ"ד
מני גל

יד וְעַתָּה, יְראוּ אֶת -יְהוָה, וְעִבְדוּ אֹתוֹ בְּתָמִים וּבֶאֱמֶת, וְהָסִירוּ אֶת -אֱלֹהִים אֲשֶׁר עָבְדוּ אֲבוֹתֵיכֶם בְּעֵבֶר הַנָּהָר וּבְמִצְרַיִם, וְעִבְדוּ אֶת -יְהוָה. טו וְאִם רַע בְּעֵינֵיכֶם לַעֲבֹד אֶת -יְהוָה, בַּחֲרוּ לָכֶם הַיּוֹם אֶת-מִי תַעֲבֹדוּן, אִם אֶת-אֱלֹהִים אֲשֶׁר-עָבְדוּ אֲבוֹתֵיכֶם אֲשֶׁר מֵעֵבֶר הַנָּהָר, וְאִם אֶת-אֱלֹהֵי הָאֱמֹרִי, אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בְּאַרְצָם, וְאָנֹכִי וּבֵיתִי נַעֲבֹד אֶת -יְהוָה.

לפנינו, לכאורה, המשך ההטפה ל`צוּמוּד` נצחי של העם אל אלוהיו, בדומה למה שכבר היינו רגילים לשמוע מאז יצאנו אל המדבר להיות לעמו של ה`. אלה דבריו האחרונים של יהושע אל העם לפני מותו.

בקריאה זהירה וסבלנית אני מגלה בפסוקים אלה רעיון חדש, שלא הופיע קודם לכן. יהושע מציב בפני העם דילמה של בחירה. על פי דבריו אלה, בשונה מכל מה שנאמר קודם לכן על ידי משה ועל ידי ה`, העם יכול לבחור את האלים אותם ירצה לעבוד. יהוה הוא רק אחת מהאלטרנטיבות. יהושע אינו תובע מהעם לעבוד את ה`, כי אם מנמק ומפרט מדוע עדיף לבחור בו מכל האלים. זה האל ההיסטורי של העם מראשיתו, מאז ימי אברהם. הוא שהוביל את אברהם ואת צאצאיו בדרכי הנדודים שלהם אל ארץ כנען וממנה. הוא שעשה ניסים לאבותינו, ניסים הממשיכים להתרחש עד עצם היום הזה, זמן ההתנחלות בארץ.
ויהושע אומר: אם בחרתם ביהוה – עבדו אותו בתמים ובאמת (אנו משתמשים בניב הזה בסדר `הפוך` – באמת ובתמים). היו תמימים, ישרים, עקביים, והתמידו בעבודתכם זו.

דברים `ליברליים` אלה נאמרים, אולי, על רקע ההתרחשות המשמעותית כל כך בחייו של העם הצעיר הזה: מצבא הנודד כגוף אחד ללא בית הופכים בני ישראל לשבטים, המתנחלים כל שבט בנחלה אחרת, והופכים אותה לבית. האנרגיות הלאומיות יורדות מדרגה, ומפנות את הבמה לדור או שניים של אנרגיות שבטיות ומשפחתיות. הבחירה בדרכו של ה` תהיה רק אחת מהבחירות שיצטרך כל שבט לעשות בלי לקבל הנחיות מגבוה. איך מתמודדים עם אויבים `לוקאליים`? האם לגייס שבטים שכנים למעשה מלחמתי משותף? איך מקיימים עבודת ה`, כאשר המשכן האחד והיחיד נמצא מחוץ לנחלת השבט?

בדברים אלה של יהושע יש האצלת אחריות רבה, ואנו יכולים בהחלט לקשר את הגישה הזאת עם העובדה שתפקיד המנהיג הלאומי לא הועבר לאף אדם, לא לפני מותו של יהושע, ולא אחריו.

יפים דבריו של יהושע, הנותן לעם את חופש הבחירה באל אותו יעבוד, הממליץ להישאר עם הבוס המוכר, ויפה הכרזתו כי הוא ובני ביתו, בכל מקרה, ימשיכו לעבוד את יהוה.

וכך מסתיים ספר יהושע, בפסוקים המנגנים צליל אופטימי, המתאים לסופו של ספר. ספר שופטים לא יתמהמה, וכבר בפרק ב` שלו נוחזר אל הנוסחה הרגילה של היחסים המאכזבים בין האל התובעני לעמו הבוגדני. כמה יפה, שדווקא יהושע, המנהיג הצבאי, שעיקר מעשיו היו בשדה הקרב, מציג בפנינו, ולו למשך מספר פסוקים, את האפשרות האחרת.