קולות - עזרא ג' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה פיקסהביי. עיבוד תמונה - יונה ת.פרסום: 14/03/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

שבי ציון שהתפזרו ברחבי הארץ מגיעים כולם לירושלים ובהובלת ישוע הכהן וזרובבל המנהיג בונים מזבח להעלות עליו עולות לאלוהים.
הם מקיימים את מנהג חג הסוכות ומנהגי קורבנות התמיד.
אבל זה לא הספיק.
נדרש לבנות בית מקדש שלם ולא רק מזבח.
והם בונים בית מקדש, והוא עלוב יחסית לזכרון הלא רחוק של בית המקדש הראשון שחרב לפני 70 שנה.
ולנוכח הפער עומד העם וזה מה שקורה:

העם שמח ומרים קול תרועה גדולה.
יא) וַיַּעֲנוּ בְּהַלֵּל וּבְהוֹדֹת לַיהוָה, כִּי טוֹב--כִּי-לְעוֹלָם חַסְדּוֹ, עַל יִשְׂרָאֵל; וְכָל הָעָם הֵרִיעוּ תְרוּעָה גְדוֹלָה בְהַלֵּל, לַיהוָה, עַל, הוּסַד בֵּית יְהוָה. {ס}

אבל הזקנים, אלה שראו במו עיניהם את בית המקדש הישן, בוכים לנוכח עליבותו של החדש:
יב) וְרַבִּים מֵהַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם וְרָאשֵׁי הָאָבוֹת הַזְּקֵנִים, אֲשֶׁר רָאוּ אֶת הַבַּיִת הָרִאשׁוֹן בְּיָסְדוֹ--זֶה הַבַּיִת בְּעֵינֵיהֶם, בֹּכִים בְּקוֹל גָּדוֹל; וְרַבִּים בִּתְרוּעָה בְשִׂמְחָה, לְהָרִים קוֹל

והקולות מתערבבים. קולות התרועה מחד וקולות הבכי מאידך.
ולמרות שהעם מריע בתרועה גדולה, קול הבכי נשמע למרחוק:
יג) וְאֵין הָעָם, מַכִּירִים קוֹל תְּרוּעַת הַשִּׂמְחָה, לְקוֹל, בְּכִי הָעָם: כִּי הָעָם, מְרִיעִים תְּרוּעָה גְדוֹלָה, וְהַקּוֹל נִשְׁמַע, עַד-לְמֵרָחוֹק. 
----------
חשבתי שהיום, כאשר בכנסת ישראל עובר חוק הלאום אישור של ועדת השרים לחקיקה, יש מי שמרים קול תרועה ויש מי שמרים קול בכי.

יש מי שרואה בחוק הלאום החדש, חיזוק לאותה מגילת עצמאות ישנה מלפני 70 שנה (שוב 70 שנה), והוא מרים קול תרועה גדולה על תיקונה, ויש מי שרואה בחוק הלאום החדש, הד חיוור לאותה מגילת עצמאות מפוארת, שהגדירה באופן מדויק ומאוזן להפליא את היות המדינה ביתו של העם היהודי כולו מחד, ומקום שבו כל מי שגר בו יזכה לשיוויון זכויות גמור.

ובשני המקומות, במגילה הישנה ובחוק החדש, לא מופיעה המילה דמוקרטיה.

בזו הישנה החליפו אותה שיוויון הזכויות הגמור באופן מושלם.
ובזה החדש אין שוויון, אין גמור, יש בעיקר פתח לעוד ריב ומדון.

וקול הבכי יישמע עד למרחוק.